به گزارش کارنا، آییننامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده بهتازگی به گمرکات کشور ابلاغ شده است. این در حالی است که این آییننامه مربوط به قانون بودجه سال ۱۴۰۳ است و تنها دو ماه به پایان سال باقی مانده است. در واقع، این آییننامه چهار ماه پیش از پایان سال تصویب و اکنون، دو ماه مانده به پایان سال، به گمرکات ابلاغ شده است. پیشتر نیز در گزارشی با عنوان «مجوز ۴ ماهه واردات خودرو؟» به این موضوع پرداخته شده بود.
پلیس، سازمان حفاظت از محیطزیست و سازمان ملی استاندارد نیز باید مجوزهای لازم را صادر کنند، که با توجه به سرعت بوروکراسی حاکم که در واردات خودروهای بنزینی هم شاهد آن بودیم، کل این فرآیند شاید به زمانی در حدود یک سال نیاز داشته باشد بنابراین طی دو ماه آینده احتمالا خبری از خودروهای برقی و هیبریدی وارداتی نخواهد بود.
از طرف دیگر ابهام در مورد تخصیص ارز به واردات خودروهای برقی و هیبریدی در سال آینده و اینکه آیا آیین نامه مذکور در سال ۱۴۰۴ نیز اجرایی خواهد شد یا نه، باعث میشود که اساسا واردکنندگان برای واردات این دست از خودروها ریسک نکنند.
باید در نظر داشت که واردکنندگان برای برنامه ریزی و عقد قرارداد با شرکتهای خارجی نیاز به زمان و چشم انداز روشنی از سیاستهای دولت دارند. عدم قطعیت در مورد تمدید این آیین نامه در سال آینده، میتواند منجر به از دست رفتن فرصتهای تجاری و قراردادهای مناسب با تولیدکنندگان خارجی شود؛ بنابراین صرف زمان و انرژی برای واردات خودرو در قالب آیین نامهای که ازتاریخ مصرف آن تنها دو ماه (آن هم دو ماه آخر سال) باقی مانده است، چندان برای واردکنندگان منطقی به نظر نمیرسد.
کما اینکه عدم تمایل دولت چهاردهم به واردات خودروهای برقی نیز این پیام را برای واردکنندگان دارد که سرمایه گذاری در این حوزه برای آنها ریسک زیادی دارد؛ بنابراین میتوان گفت که اگر این آیین نامه برای سال آینده تمدید نشود، تمامی این ابلاغیهها و دیگر اقدامات، ماهیت کاملا نمایشی به خود میگیرند.
منبع: گسترش نیوز
ارسال نظر